X بستن تبلیغات
کد خبر: 10829 تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
فید خوان: RSS
دسته: پزشکی و سلامتی
تعداد نظرات: بدون دیدگاه

با این روش ها میتوانید از سرطان در امان بمانید

پیشگیری از سرطان

سرطان یک شبه نه ایجاد می شود نه پیشرفت می کند. سبک زندگی شما تا حد قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. یک سوم تمام سرطان ها در کل دنیا، با تغذیه صحیح، اجتناب از سیگار و حفظ وزن در حد متعادل قابل پیشگیری اند.
توصیه های زیر را به برنامه های روزانه تان اضافه کنید، بدن و سیستم ایمنی خود را از این طریق تقویت کنید و به جنگ یکی از مهلک ترین بیماری ها یعنی سرطان بروید:

با این روش ها میتوانید از سرطان در امان بمانید

پرهیز از نوشیدنی های شیرین: نه تنها این نوع نوشیدنی ها، کمکی برای افزایش خطر ابتلا به چاقی و دیابت است بلکه خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز افزایش می دهد. با توجه به تحقیقات محققان دانشگاه مینه سوتا، زنانی که مقادیر زیادی نوشیدنی های قندی مصرف می کنند، ۸۷ درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر هستند.

 

مصرف نشاسته مقاوم: نشاسته مقاوم یافت شده در مواد غذایی مانند موز سبز، جو و لوبیا سفید، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد. نشاسته مقاوم به گروهی از کربوهیدرات های رژیمی غیر قابل هضم گفته می شود. تاثیرات این نشاسته بر سلامت روده، کاهش قند خون بعد از مصرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن مورد توجه است.

 

تحرک بدنی: مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتری زمان روز خود را بی تحرک به سر می کنند، ۲۴ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر هستند. توصیه کارشناسان بر این است که حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و برای چند دقیقه قدم بزنید یا حرکات کششی انجام دهید.

 

مصرف کلم بروکلی: کلم بروکلی یک منبع فوق العاده غذایی برای جلوگیری از سرطان است. اما باید توجه داشته باشید که بیشتر آن را به صورت بخارپز استفاده کنید. چون به گفته محققان ایتالیایی کلم بروکلی بخارپز شامل گلوکوزینولات بیشتر (قطعات سالم سبزی)، نسبت به کلم سرخ شده، است. کلم بروکلی غنی از سولفورافان است. این ماده خطر ابتلا به سرطان های معده، سینه و پوست را کاهش می دهد.

 

مصرف آجیل: آجیل ها بخصوص از نوع برزیلی سرشار از سلنیوم هستند، یک ماده معدنی کمیاب موجود در خاک که باعث از بین رفتن سلول های سرطانی و ترمیم سلول های دی ان آ می شود. محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند در میان مردان مبتلا به سرطان پروستات، کسانی که بیشترین میزان سطح خونی سلنیوم را داشته اند، ۴۸ درصد کمتر از سایرین دچار پیشرفت این بیماری شدند. افزایش سطح خونی سلنیوم همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، و به طور کلی مرگ و میر ناشی از سرطان ارتباط دارد.

 

مصرف سیر: این گیاه تند حاوی ترکیبات گوگرد آلیل است که منجر به دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان می شود و به طور بالقوه به بدن برای دفع مواد سرطان زا و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. بررسی های محققان نشان داده، زنانی که بیشتری میزان مصرف سیر را دارند، ۵۰ درصد کمتر از سایر زنان دچار سرطان روده بزرگ می شوند.

 

مصرف خانواده کلم: خوردن انواع کلم حداقل یک بار در هفته، با کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در ارتباط است.

 

خوردن کنگر فرنگی: یک منبع بزرگ از سیلیمارین، محسوب می شود. آنتی اکسیدانی که ممکن است با کاهش خطر سرطان پوست و کاهش رشد سلول های سرطانی ارتباط داشته باشد.

 

قرار گیری ۱۵ دقیقه ای در معرض خورشید: تقریبا ۹۰ درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن شما از طریق نور خورشید سنتز می شود نه غذا و مکمل. مطالعات نشان داده که کمبود این ویتامین می تواند ارتباط بین سلول ها را کاهش داده و باعث گسترش سلول های سرطانی شود. افراد با سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به سرطان های سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، معده و همچنین خطر دیابت، پوکی استخوان و ام اس مواجه هستند. روزانه قرارگیری به مدت ۱۵ دقیقه در نور خورشید، ویتامین دی مورد نیاز بدن شما را جبران می کند.
پرهیز از مصرف گوشت گریل: قرار دادن گوشت در معرض درجه حرارت بالا، ترکیباتی به نام آمینهای هتروسیکلیک را در آن ایجاد می کند که با خطر ابتلا به سرطانهای سینه، روده، پروستات و آسیب به غدد لنفاوی در ارتباط است. محققان دانشگاه مینه سوتا نیز اعلام کرده اند که مصرف گوشت گریل شده و یا سوخته خطر ابتلا به سرطان لوز المعده را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد.

 

نوشیدن چای سبز: در سال ۲۰۰۶ بیش از ۵۰ مطالعه درباره رابطه مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام شد. مصرف منظم این نوع چای به خاطر این که سرشار از آنتی اکسیدان است، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، روده بزرگ، پروستات و سرطان ریه در ارتباط است.

 

مصرف ماهی: با توجه به مطالعاتی که نتایج آنها در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نیز منتشر شده، مصرف حداقل سه بار در هفته ماهی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۳۳ درصد کاهش می دهد. ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و خاصیت ضد التهابی دارند و مسئول مبارزه با انواع سرطان ها از جمله سرطان لنفوم و خون هستند.

 

تاریک نگه داشتن اتاق خواب: تحقیقات حاکی از قرار گیری در معرض نور هنگام خواب، و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان است. نور شبانه تولید طبیعی ملاتونین، ماده شیمیایی در مغز که مسئول چرخه خواب و بیداری است را سرکوب می کند و به افزایش خطر ابتلا به سرطان های وابسته به هورمون دامن می زند.

 

مصرف پیاز: محققان علوم و صنایع غذایی دانشگاه کرنل اعلام کردند که پیاز و موسیر دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند که به محافظت در برابر انواع سرطان ها منجر می شوند.

 

پیاده روی در روز به مدت ۳۰ دقیقه: طبق مطالعات، زنانی که روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می کنند، نسبت به سایرین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر دچار سرطان سینه می شوند. ورزش باعث کاهش سطوح استروژن خون می شود، هورمونی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

 

پرهیز از برنزه کردن: قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای برنزه کردن، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست همراه است. استفاده از اسپرهای برنزه نیز عاری از خطر نیستند. دی هیدروکسی استون یک جزء فعال در این محصولات از جمله لوسیون و اسپری است که استفاده از آنها در مقادیر زیاد منجر به آسیب سلولی و خطر ابتلا به سرطان ناشی از رادیکال های آزاد می شود.

 

نوشیدن شیر: کلسیم موجود در شیر در برابر سرطان روده بزرگ محافظت ایجاد می کند.

 

مصرف انواع توت ها: توت ها دارای ماده ای به نام آنتوسیانین هستند که یک آنتی اکسیدان قوی برای مبارزه با سرطان های روده بزرگ و مری محسوب می شود.

روش های در امان ماندن از سرطان

پیشگیری از سرطان

کارشناسان اعتقاد دارند تنها با رعایت برخی مسائل می‌توان از بروز سرطان در افراد بزرگسالان جلوگیری کند.

گفتنی است، در تحقیقات صورت‌گرفته توسط صندوق جهانی تحقیقات سرطان تنها انجام ۱۰ دقیقه ورزش در روز کافی است تا از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها در افراد جلوگیری شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، براساس این پژوهش‌ها تقریباً یک‌سوم از انواع شایع سرطان‌ها را می‌توان با اتخاذ یک شیوه زندگی سالم از بین برد و مانع از ابتلا به آن شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، بر این اساس رعایت مواردی چون جلوگیری از افزایش وزن و حفظ تناسب اندام، ورزش به میزان کافی، مصرف مایعات می‌تواند از ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان سینه، سرطان‌روده، سرطان‌ کلیه و سرطان لوزالمعده جلوگیری کند.

براساس تحقیقات همسو عدم استعمال سیگار و دخانیات، تناسب اندام، نخوردن غذاهای پرکالری و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند از ابتلا به سرطان در افراد جلوگیری کند.

کارشناسان اعتقاد دارند فعالیت فیزیکی زیاد از جمله ورزش‌ در زنان باعث تعادل در هورمون‌های بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها می‌شود.

داشتن یک رژیم‌غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه، حبوبات سبوس‌دار، لبنیات و پروتئین کم‌چرب می‌تواند سبب افزایش توان سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به سرطان شود.

مصرف میوه‌ و‌ سبزی سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی چون دهان، گلو، مری، معده و سرشان ریه می‌شود.

در میوه و سبزی موادی به فیتوکمیکال وجود دارد می‌تواند موجب حفاظت از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌هایی شود که در نهایت به سرطان منجر می‌شوند.

غذا‌های پرکالری مانند شکلات، چیپس، بیسکویت، همبرگر یا مرغ‌سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و نیز آبمیوه‌های صنعتی می‌توانند سبب اضافه وزن و چاقی و احتمال بروز سرطان در افراد شوند.

مصرف کم نمک نیز می‌تواند مانع از افزایش فشار خون و ابتلا به سرطان روده جلوگیری کند. براساس تحقیقات گوشت‌قرمز سبب آسیب‌رساندن به بافت روده می‌شود. در نهایت اجتناب از مصرف خودسرانه و بی‌رویه انواع مکمل‌های ویتامینی و همینطور تغذیه نوزاد با شیرمادر می‌تواند از ابتلا به سرطان در زنان جلوگیری کند.

براساس تحقیقات تغذیه نوزاد با شیر مادر سبب سلامت DNA، بافت سینه و کاهش درصد بروز سرطان سینه در زنان می‌شود.

مطالب مشابه

ارسال نظر


*

code

X بستن تبلیغات