X بستن تبلیغات
کد خبر: 1827 تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
فید خوان: RSS
دسته: دنیای اتومبیل
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه

خودروسازان ایرانی در مرز ورشکستگی

اخبار ورشکستگی ایران خودرو و سایپا

ورشکستگی ایران خودرو درست است؟

اخبار ورشکستگی صنعت خودرو سازی ایران

چرا خودروسازان ایرانی در مرز ورشکستگی قرار دارند

3471069-709

خبرهای ضد و نقیض درباره تعطیلی خطوط تولید شرکت ایران خودرو کم بود که این بار شرکت بورس نیز نماد ایران خودرو را از تابلو خود حذف کرد.

آیا ایران خودرو ورشکست شده است؟

ماجرای های خودرو سازان گویا تمامی ندارد و هر روز برگ تازه ای از عملکرد این صنف رو نمایی می شود.

اگر از کنار صادرات ۵۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۱ بگذریم (در حالی که خودروسازان هنوز پیش فروشهای خود را به بازار داخلی تحویل نداده اند) و همچنین از کنار واردات یک میلیارد دلاری خودرو در سال گذشته عبور کنیم (در حالی که با بحران منابع ارزی در این سال رو به رو شده و برای واردات برخی مواد ضروری نیازمند ارز بودیم) اما از کنار ورشکستگی این صنایع در حالی که صد میلیاردها تومان برای روی پا نگه داشتن آنها هزینه شده است نمی توان گذشت.اخیر نماد ایران خودور از تابلو بورس حذف شده است آنهم پس از سقوط ارزش سهام این شرکت به زیر ۱۰۰ تومان. پی گیری خبرنگار ما از بورس نتیجه چندانی در بر نداشت و مسئولین بورس تهران علت حذف نماد ایران خودرو را عدم ارایه برخی دفاتر و اسناد مورد نیاز بورس دانستند.این در حالی است که مسئولین ایران خودرو مساله را به کلی رد کرده و شرایط مالی و سهامی این شرکت را عادی می دانند.غول خودرو سازی کشور زیان ده استکشتی شرکت ایران خودرو که در سالهای ۸۸ و ۸۹ در اوج قرار داشت و ارزش سهام آن بالا یک هزار تومان (۱۰ برابر ارزش اسمی سهام) قرار داشت اکنون به گل نشسته و ارزش سهام آن از قیمت اسمی و دفتری آن نیز پایین تر قرار گرفته است تا جایی که هر سهم ایران خودرو قبل از عید و در آخرین روزهای وجود نماد آن بر تابلو بورس، کمتر از ۹۷ تومان ارزش داشت.به گزارش پارس،اگر کاهش این چنینی ارزش سهام ایران خودرو را ورشکستگی این شرکت نگوییم، چه کلمه ای می توان جایگزین آن کرد؟ تا کی باید بودجه عمومی و بیت المال را برای یک شرکت زیان ده هزینه کرد. به ویژه اکنون که خط تولید بسیاری از محصولات آن یا به کلی خوابیده و یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می کند.

 ورشکستگی صنعت خودرو

زمزمه‌های ورشکستگی صنعت خودرو

گسترش دامنه تحریم ها، مشکلات داخلی بر سر قیمت گذاری خودرو حالا کم کم زمزمه های ورشگستگی این صنعت را به گوش می رساند.
آنطور که خودرو سازان می گویند سال گذشته از محل تصمیم‌ها و سیاست‌های دولت چهارهزارمیلیاردتومان متضرر شده‌اند. این زیان از بابت تاخیر در قیمت‌گذاری و اشتباه در تعیین قیمت خودروهای تولید داخلی بوده است.
گفته می شود که این میزان از زیان اعلام شده عدد واقعی نیست چرا که بنا به ماده ۱۴۱ قانون تجارت اگر زیان شرکتی بیش از نصف سرمایه‌اش باشد، آن شرکت باید کاهش سرمایه دهد. همچنین در شرایطی که میزان بدهی‌های شرکتی از میزان کل دارایی‌های آن بیشتر شود، شرکت ورشکسته اعلام می‌شود.
مشاور انجمن خودروسازان‌ ایران معتقد است که مقصر اصلی در زمینه بحران شدید صنعت خودرو که می‌تواند به ورشکستگی خودروسازان منجر شود، نه شورای رقابت بلکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. این سازمان با تعیین نرخ‌های غیرواقعی برای خودروها موجب آغاز دومینوی بحران در صنعت خودرو شده است.
به گفته میرخانی رشتی سازمان حمایت در چند سال اخیر از واقعی سازی قیمت خودروها جلوگیری کرده و با الزام خودروسازان به فروش محصولات با قیمت‌های غیر واقعی، به تدریج توان مالی خودروسازان را ضعیف و ضعیف‌تر کرد.
اما چندی پیش انجمن خودروسازان در نامه‌ای به رییس شورای رقابت با انتقاد از دستورالعمل نهایی قیمت‌گذاری خودرو اعلام کرد: «مبنا قرار دادن قیمت‌های پایه سال ۹۱ باعث ورشکستگی قطعه‌سازان، توقف کامل خودروسازان، قطعه‌سازان و حتی شبکه خدمات پس از فروش خواهد شد.»
علیرضا شجاعی معاون وزیر صنعت نیز پیش از این  گفته بود شورای رقابت صنعت خودرو را تا نابودی کشاند و بلاتکلیفی چندین‌ماهه در صنعت خودرو تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد و به آستانه نابودی کشاند.
در همین حال عضو انجمن قطعه‌سازان خودرو از اخراج حداقل ۱۲۲ هزار كارگر شاغل در واحدهاي سازنده قطعات خودرو به دليل نوسانات اقتصادي از سال گذشته تاكنون خبر داده است. این میزان حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد کل کارگزان را تشکیل می دهند. به گفته محمدرضا نجفي‌منش، ۱۳۷ واحد قطعه‌سازي در جريان مشكلات اقتصادي سال گذشته تعطيلي شده اند.
در این شرایط صنعت خودرو چشم انداز تازه ای برای خود یافته است: چین! اگرچه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص نمی بیند اما گفته است که در شرايط تحريم و زماني كه خودروسازان اروپايي از همكاري با خودروسازان ما خودداري مي‌كنند، چاره‌يي جز همكاري با كشور چين نداريم.
مذاکرات انجام شده با واکنش های تندی روبرو شده است. غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مذاکره خودروسازان با چینی ها برای واردات قطعه چینی، ضمن اعلام اینکه چین همیشه در حال مکیدن شیره اقتصاد و بازار اقتصادی ایران است، گفت: «با واردات قطعات چینی اعتبار خودروی ایرانی را در داخل و خارج زیر سوال می بریم و این آفتی است که حیات خودروسازی کشور را تهدید می کند.»

مطالب مشابه

سیروس گفته :

خب دیگه سازندگان ارابه های مرگ بای بای….

ارسال نظر


*

code

X بستن تبلیغات