X بستن تبلیغات
کد خبر: 4840 تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
فید خوان: RSS
دسته: پزشکی و سلامتی
تعداد نظرات: بدون دیدگاه

خواص و مضرات خوردن پیتزا

خواص و مضرات خوردن پیتزا

خواص خوردن پیتزا

در رژیم غذایی سالم پیتزا به عالم فست‌فودها تعلق دارد و به همین دلیل از شهرت خوبی برخوردار نیست. اما خوردن چند برش پیتزا و حتی خوردن پیتزای سردی که از شب گذشته مانده است فکر خوبی است و اتفاقاً دلچسب نیز هست. 

متخصصان می‌گویند که پیتزاهای کنونی که در آمریکا و سایر نقاط دنیا تهیه می‌شود با پیتزای اصل ایتالیایی تفاوت‌های زیادی دارند. نان پیتزاهای سنتی اصل ایتالیایی نازک‌تر بوده و به همین دلیل کالری کمتری از پیتزاهای امروزی به بدن می‌رسانده است. 

در هر حال اگر پیتزا با مواد غذایی مناسبی تهیه شود نه تنها مفید است بلکه با برخی از بیماری‌ها نیز مقابله می‌کند. البته به‌شرط اینکه در مصرف آن دچار افراط نشوید.

پیتزا برای مقابله با سرطان

به‌عقیده محققان Health Sciences Institute پیتزا حاوی ترکیبی مفید به‌نام لیکوپن است. البته لیکوپن در سس گوجه فرنگی وجود دارد که در مصرف پیتزا به‌وفور استفاده می‌شود. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به مقابله با برخی سرطان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌‌کند، در نتیجه توصیه می‌شود که پیتزا را با سس گوجه فرنگی فراوان میل کنید. البته محققان این مؤسسه بر این عقیده هستند که پیتزا نیز مانند هر ماده غذایی زمانی مفید خواهد بود که به‌اندازه مصرف شود. این محققان معتقدند که مصرف چند برش پیتزا در هفته و یا هر از گاهی یک پیتزای کامل مشکلی ایجاد نکرده بلکه برای بدن نیز مفید است. به‌عقیده متخصصان لیکوپن زمانی که گرم باشد بیشتر جذب بدن می‌شود بنابراین نمی‌توان روی پیتزای سرد زیاد حساب کرد.

پیتزا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بازهم پای سس گوجه فرنگی در میان است. به‌عقیده محققان این سس علاوه بر داشتن خواص ضدسرطانی (به‌خصوص سرطان پروستات) سرشار از ویتامین C نیز هست بنابراین قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر پیتزایتان را با سس گوجه فرنگی فراوان میل کنید از سرماخوردگی در امان خواهید بود. البته باز هم راز اصلی دریافت این خاصیت در رعایت حد تعادل است. نتایج پژوهشی که در دانشگاه آریزونا انجام شده است نشان می‌دهد افزودن پونه کوهی به سس باعث تحریک خواص آن شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. یکی از ترکیبات باخاصیت پونه کوهی، «کارواکرول» است که برای محافظت از کبد و کنترل قند خون مفید است.

پیتزا حاوی ترکیبات مغذی

سالم بودن پیتزا به موادی بستگی دارد که روی آن می‌ریزید. به‌عقیده متخصصان استفاده از مواد غذایی نامناسب، زیاده‌روی در افزودن آن‌‌ها و یا زیاده‌روی در مصرف پیتزا رویه نادرستی است و آن را از رده غذاهای سالم خارج می‌کند. استفاده از پنیر زیاد، سوسیس و کالباس و نان‌های ضخیم به‌نفع شما نخواهد بود. به‌جای نان‌های ضخیم از نان‌های نازک تهیه شده از آرد سبوس‌دار استفاده کنید. غلات کامل باعث سیری زودهنگام می‌شود و به کاهش خطر سکته مغزی و دیابت کمک می‌کند. از مواد سالم دیگری مانند مرغ، پنیر پارمزان، سیر، گوجه فرنگی، قارچ، ماهی و غیره برای تهیه پیتزایتان استفاده کنید.

پیتزا همه گروه‌‌های غذایی را دارد

مسئله حائز اهمیت در خصوص پیتزا این است که حاوی گروه‌‌های غذایی مختلفی است. پیتزا حاوی میوه و سبزی‌جات (اسفناج، قارچ، ذرت، زیتون، گوجه فرنگی، بروکلی، فلفل دلمه‌ای و غیره) محصولات لبنی (پنیر)، گوشت‌های کم‌چرب (مرغ، ماهی و غیره) و غلات (نان) است. بنابراین نیازی نیست که خودتان را از این غذای مناسب محروم کنید. تنها کاری که نباید انجام دهید استفاده از سوسیس و کالباس و افزودن پنیر خیلی زیاد است. همچنین نباید در مصرف پیتزا زیاده‌روی و به‌بهانه مفید بودن آن هرروز پیتزا میل کنید.

پیتزا مغز را فعال می‌کند

اگر در تهیه پیتزا از ترکیبات مفید استفاده کنید برای مغزتان مفید است. اسفناج یکی از منابع غنی فولاسین است که باعث بهبود جریان خون در مغز می‌شود. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ در هافینگتون پست به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف روزانه اسفناج باعث به تأخیر افتادن روند زوال قدرت ذهنی در افراد سالمند می‌شود، به‌خاطر اینکه این سبزی مفید حاوی ویتامین K است. علاوه بر این مواد خوشمزه روی پیتزا باعث ایجاد لذت در مغز می‌شوند. به‌عقیده محققان Undergraduate Journal of Science برخی مواد غذایی روی میزان سروتونین بدن تأثیر گذاشته و باعث بهبود خلق و خوی می‌شوند. زمانی که میزان سروتونین در مغز افزایش می‌یابد افراد احساس بهتری پیدا می‌کنند. اسفناج جزو سبزی‌جاتی است که ترشح سروتونین را تحریک می‌کند. علاوه بر آن شیر به‌عنوان یکی از ترکیبات پنیر پیتزا نیز همین خاصیت را دارد.

آستین‌ها را بالا بزنید

پیتزا بسیار ساده و سریع تهیه می‌شود. آماده کردن آن در منزل این حسن را دارد که خودتان به‌راحتی تمام مواد و ترکیبات آن را کنترل می‌کنید. آستین‌ها را بالا بزنید و هر ماه یک تا دو بار پیتزای خانگی تهیه و میل کنید. تا می‌توانید از سبزیجات تازه در تهیه پیتزایتان استفاده کنید. 

خلاقیت به خرج دهید و از ترکیب مزه‌ها نترسید. آویشن و پودر زیره را فراموش نکنید. ماهی و مرغ بهترین گوشت‌های ممکن برای تهیه یک پیتزای سالم و کم‌کالری هستند. 

اگر فرزندتان لب به ماهی نمی‌زند تهیه پیتزا به‌کمک تن ماهی یا ماهی آزاد و غیره جزو خلاقانه‌ترین و بهترین شیوه‌ها برای مصرف ماهی است. در هر حال به‌جای اینکه خودتان را از ترس دریافت کالری یا چربی بیشتر از خوردن پیتزا محروم کنید بهتر است با حفظ تعادل و تهیه آن در منزل یک غذای خوشمزه و البته باکیفیت میل کنید.

مضرات و فواید خوردن پیتزا

مضرات خوردن پیتزا

پیتزا غذای خوشمزه است اما بعضی ها فقط باید نگاهش كنند؛ چون برایشان از سم هم خطرناك تر است!

۱ – كالباس و سوئیس متهم ردیف اول اختلال در گوارش: تركیبات موجود در سوسیس و كالباس اعم از روغن، ادویه و موادی كه علاوه بر گوشت و مرغ به سوسیس و كالباس اضافه می شوند، همگی روی عملكرد دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارند. ابتلا به سرطان : سوسیس و كالباس حاوی مواد افزودنی و نگه دارنده هستند. این تركیب ها باعث ایجاد رادیكال های آزاد در بدن می شوند و زمینه ساز ابتلا به سرطان هستند. افزایش وزن : این دو خوراكی چربی بالایی دارند. به همین دلیل مصرف آنها باعث اضافه وزن می شود. زمینه بروز حساسیت : ادویه و مواد نگهدارنده موجود در این خوراكی ها زمینه ساز ابتلا به حساسیت غذایی است.

۲ – خمیر؛ دشمن سلیاكی ها سلیاك : اولین مسئله، آرد گندمی است كه خمیر را با آن تهیه می كنند. این آرد به دلیل اینكه حاوی «گلوتن» است، برای افراد مبتلا به سلیاك مثل سم است. بنابراین باید از پیتزا چشم بپوشند. اما غیر از این گروه اصلی، افراد دیگری هم هستند كه باید به دلیل وجود همین خمیر، پیتزا را با احتیاط بخورند. ریفلاكس : به دلیل مخمر موجود در خمیر پیتزا ممكن است افراد دچار افزایش اسید معده و ریفلاكس شوند. افرادی هم كه مبتلا به مشكلات گوارشی هستند باید در مصرف پیتزا احتیاط كنند. حساسیت به شیر : اگر در پخت خمیر پیتزا به جای آب از شیر استفاده كرده باشند، افراد مبتلا به حساسیت به لبنیات یا عدم تحمل لاكتوز نباید آن را مصرف كنند.

۳ – دشمن فشاری ها حساس به لبنیات : ممكن است بدن افراد مبتلا به فشارخون به پیتزا واكنش نشان دهد. عدم تحمل لاكتوز : اگرچه منبع اصلی لاكتوز شیر است، نه پنیر اما پنیر هم حاوی این نوع قند است. بهتر است افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز پیتزای بدون پنیر نوش جان كنند. فشارخون بالا : پنیر شور است. بنابراین خوردن پنیر در افراد مبتلا به فشارخون بالا باید محدود شود. دیر هضم ها : بعضی افراد دچار مشكل تاخیر در هضم مواد غذایی هستند. این افراد به سختی پنیر پیتزا را هضم می كنند. بنابراین بهتر است پیتزای بدون پنیر بخورند. 

۴ – قارچ؛ دشمن حساسیتی ها حساسیت به قارچ : افراد مبتلا به این مشكل با خوردن قارچ دچار واكنش های حساسیتی می شوند. بنابراین اگر به قارچ حساسیت دارید، حواس تان باشد. اسید اوریك بالا : اگرچه قارچ منبع پروتئینی خوبی است اما مصرف آن به میزان زیاد برای افرادی كه اسید اوریك بالا دارند، توصیه نمی شود. بنابراین پیتزای قارچ سفارش ندهید.

۵ – فلفل؛ دشمن پوست و معده زخم معده : افراد مبتلا به زخم معده،‌ ورم معده، ریفلاكس و هر نوع مشكل گوارشی ای مانند آن باید پیتزایی مصرف كنند كه فلفل ندارد. چون باعث تحریك معده و افزایش مشكل شان می شود. حساسیت به فلفل : بعضی افراد به فلفل (از هر نوعی كه باشد) حساسیت دارند. بنابراین نباید فلفل مصرف كنند. به این دلیل كه كهیر و دیگر عوارض حساسیت زا در انتظارشان خواهد بود.

۶ – پیاز؛ دشمن معده و ریه جنگ معده و پیاز : افرادی كه دچار مشكل گوارشی به ویژه زخم معده هستند، نباید پیاز به ویژه پیاز خام مصرف كنند چون تركیبات موجود در پیاز به ویژه گوگرد و آلیسین آن باعث تحریك معده و افزایش ترشح اسید معده می شوند. جنگ نفس و پیاز : بهتر است افراد مبتلا به تنگی نفس، كمتر پیاز مصرف كنند. به این دلیل كه تركیبات پیاز كه فرار هستند، باعث تحریك دستگاه تنفسی این افراد می شود.

۷ – گوشت؛ دشمن نقرسی ها نقرس: اگر مبتلا به نقرس هستید، مصرف پیتزای گوشتی یا هر نوع پیتزای حاوی این ماده غذایی را فراموش كنید. چربی بالا : چربی خون تان را اندازه گرفته اید؟ اگر چربی خون تان بالا باشد، خوردن پیتزای گوشت با پیتزاهایی كه مقدار كمی هم گوشت قرمز دارند، مناسب نیست. چون اغلب گوشت های مصرفی در پیتزا پرچرب هستند، همین مسئله باعث افزایش چربی خون می شود.

۸ – ماهی حساسیت دریایی : بعضی افراد به غذاهای دریایی به ویژه ماهی حساسیت دارند. بنابراین با خوردن پیتزای ماهی یا دیگر خوراك های دریایی، نشانه های حساسیت شان بروز پیدا می كند. بنابراین بهتر است این افراد خوردن این نوع پیتزا را فراموش كنند.

مطالب مشابه

ارسال نظر


*

code

X بستن تبلیغات