X بستن تبلیغات
کد خبر: 4975 تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
فید خوان: RSS
دسته: فرهنگی و اجتماعی
تعداد نظرات: بدون دیدگاه

اخبار و جزئیات طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان

حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی افزایش می‌یابد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: افزایش حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه‌بندی آن‌ها صورت خواهد گرفت.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، محمدحسن قائدی‌ها امروز (سه‌شنبه ۱۷ شهریور) در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیکی زمان آغاز سال جدید تحصیلی اظهار کرد: شروع سال تحصیلی یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی است که در طول سال رخ می‌دهد که با جشن مهرگان نیز همزمان است.
وی با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۴-۹۵ یکی از سال‌های حساس تحصیلی در کشور است چرا که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به طور کامل اجرا خواهد شد، گفت: در این سند دوره‌های آموزشی به دوره ابتدایی اول و دوم و دوره متوسطه اول و دوم تقسیم شده‌اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: امسال با حساسیت ویژه و با همکاری ۵۹ هزار همکار فرهنگی برای تعداد ۸۵۰ هزار دانش آموز کلاس‌ها از اول مهر آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه کمیته پروژه مهر در آموزش و پرورش با مسئولیت مدیرکل و با پیگیری معاونت آموزش متوسطه شروع به فعالیت کرده است، ادامه داد: دبیرخانه این پروژه در حوزه آموزش متوسطه مستقر بوده و شامل پنج کارگروه تعمیر و تجهیز واحدهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، ارزیابی پروژه مهر، تبلیغات و اطلاع رسانی و تأیید صلاحیت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: امسال مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه استثنایی طه واقع در پل شهرستان برگزار خواهد شد و هدف از برگزاری این مراسم در چنین مدرسه‌ای پرداختن به مشکلات، هزینه‌های ارائه خدمت و نیازهای دانش‌آموزان استثنایی و رساندن صدای آن‌ها به گوش مسئولان است.
قائدی‌ها با بیان اینکه بیش از شش درصد دانش‌آموزان کشور در استان اصفهان بوده و بیش از هفت درصد دانش آموزان کشور در مدارس استثنایی استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، افزود: استان اصفهان در جهت ارائه خدمت به دانش آموزان استثنایی از استان‌های برتر کشور است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یکی از موضوعات مهم در سال تحصیلی ۹۴-۹۵، ساماندهی نیروی انسانی است به جهت آنکه در دوره متوسطه دوم دارای نیروی مازاد و در دوره‌های ابتدایی با کمبود نیرو مواجه هستیم.
قائدی‌ها اضافه کرد: بنابراین تعدادی از این نیروهای مازاد برای تدریس دروس مرتبط با متوسطه به دوره متوسطه اول هدایت و برخی الزاما برای جبران کسر نیرو به دوره ابتدایی منتقل شدند.
وی با بیان اینکه پس از پروژه ساماندهی نیرو، موضوع پروژه مهر در شورای آموزش و پرورش استان با حضور استاندار مطرح شد، افزود: در این شورا مقرر شد که دستورالعمل آغاز پروژه مهر تهیه و تدوین شده و به تمام فرمانداران و بخشداران استان ابلاغ شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: این پروژه با محوریت فرمانداران و بخشداران و با دبیری روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق انجام گرفته و اکنون توسط استاندار به تمام این بخش‌ها ابلاغ شده است.
قائدی‌ها با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم بین همه دستگاه‌های مربوطه برای اجرای هر چه بهتر این پروژه صورت گرفته است، ادامه داد: استاندار اصفهان به تمام ارگان‌های مرتبط با پروژه مهر مانند شهرداری اصفهان، کارگروه حمل و نقل، پلیس راهور و تاکسیرانی برای همکاری هرچه بهتر با آموزش و پرورش دستور ابلاغ کرده‌ است.
وی اظهار کرد: در هر ۴۰ منطقه آموزشی استان اصفهان یک فرد به عنوان رابط پروژه مهر و دبیرخانه پروژه تعیین شده است که به صورت مستقیم با رییس دبیرخانه در ارتباط بوده و مصوبات این دبیرخانه را به طور مستقیم دریافت می‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه جلسات آموزشی و توجیهی برای مدیران و معاونان جدیدالانتصاب مدارس تشکیل شده است، گفت: طرح شاداب‌سازی مدارس که یکی از دستورالعمل‌های پروژه مهر است، تهیه و به مدیران مدارس ابلاغ شده است.
قائدی‌ها با بیان اینکه یکی از ویژه نامه‌های پرتو مهر به اطلاع رسانی پروژه مهر اختصاص یافته است، افزود: ابتکارات، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های کارگروه پنج گانه پروژه مهر، جمع‌آوری، مستندسازی و ارزیابی شده و در پایان هر یک از ادارات را با معیارهای استاندارد مقایسه کرده و بهترین آن‌ها تشویق و ضعیف‌ترینشان مورد سؤال قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه استان اصفهان با ۹۱.۱۴ درصد امتیاز به عنوان پروژه مهر برتر کل کشور در سال تحصیلی گذشته انتخاب شد، ادامه داد: امیدواریم که با همکاری و همدلی مسئولان و ارگان‌ها به بهترین نحو این پروژه را به اتمام برسانیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به موضوع سرویس مدارس و حمل و نقل دانش آموزان اصفهان، گفت: اداره آموزش و پرورش درصدد تغییر شیوه مدیریت حمل و نقل دانش‌آموزان است و آنچه در دستورالعمل پیش‌بینی شده، این است که نظارت، دریافت وجه، نظارت بر امور مالی برعهده آموزش و پرورش و تأمین و سایل حمل و نقل، تأیید و شناسایی رانندگان و معرفی آن‌ها به آموزش و پرورش برعهده سازمان تاکسیرانی اصفهان باشد.
قائدی‌ها ادامه داد: جلسات متعددی بین اداره کل آموزش و پرورش و سازمان تاکسیرانی برای مدیریت و هماهنگی بهتر این دو ارگان برای حمل و نقل دانش‌آموزان برگزار شده است.
وی در مورد مدارس مسکن مهر گفت: طبق قانون اداره راه و شهرسازی موظف به تأمین فضای آموزشی مجموعه‌های مسکونی مهر با حداقل ۲۰۰ واحد است و این موضوع در حیطه وظایف آموزش و پرورش نیست و همچنین اعتبارات این اداره این امکان را ایجاد نمی‌کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در هفته آینده نخستین سرانه کشوری مدارس استان اصفهان واریز خواهد شد. پیش از آن نیز برای آماده و بازسازی مدارس از بخش اعتبارات استانی مبالغی به حساب مدارس واریز شده است.
قائدی‌ها با بیان اینکه امسال برای اولین بار اکیپ‌های بازرسی متعدد برای نظارت بر دریافت وجوه از مردم در مدارس تشکیل شده، گفت: بیش از هزار بازدید صورت گرفته و گزارشات آن به آموزش و پرورش ارسال شده است که در نهایت تصمیم‌های متناسب با نوع تخلف نظیر تذکر شفاهی، تذکر کتبی و جابجایی مدیران مدارس صورت گرفته است.
وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان در مدارس، اضافه کرد: افزایش حقوق پس از اجرای طرح رتبه‌بندی از ابتدای سال تحصیلی جدید متناسب با رتبه معلمان که در چهار سطح دسته‌بندی می‌شوند، صورت خواهد گرفت.

پیشنهاد آموزش‌ و پرورش برای مبنا قراردادن ۴ سال سابقه کار در رتبه‌بندی

 احمد عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص طرح رتبه بندی و صدور احکام فرهنگیان برای مهر اظهار داشت:‌معیارهای اولیه برای رتبه بندی معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش بررسی شد اما از آن‌جا که باید در شورای توسعه مدیریت نیز تصویب شود تصمیم نهایی با آن‌هاست.
وی با اشاره به این‌که حدود ۱۴ معیار اولیه برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است،‌ افزود:‌ تلاش ما این بود که رتبه‌بندی شامل حال تمام معلمان و آسان گرفته شود. شاخص‌ها عینی، ملموس و قابل سنجش باشند بر همین اساس خدمات برجسته معلمان، سوابق کاری، مدرک تحصیلی، نتایج ارزشیابی‌ها و تألیفات در رتبه‌بندی مدنظر است و این معیارها امسال برای رتبه‌بندی معلمان به عنوان سال پایه و آغاز این طرح مورد توجه است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌‌وپرورش ادامه داد:‌ سال‌ ۹۵ نیز این روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد که نیاز به تدوین نظام سنجش صلاحیت دارد و معیارهای دقیق‌تر که با نظرسنجی از خود معلمان تدوین خواهد شد جایگزین رتبه‌بندی فعلی می‌شود.
عابدینی بیان کرد:‌ طرحی که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان است و این مرحله را مرحله دقیقی از رتبه‌بندی نمی‌دانیم بلکه استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری است تا رتبه‌های پایه، ارشد، عالی و خبره با افزایش ضریب شامل حال معلمان شود و در طول یک و سال نیم فرصت باقیمانده نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای را تدوین خواهیم کرد چرا که بدون تدوین این نظام امکان رتبه‌بندی واقعی وجود ندارد.
وی تصریح کرد:‌ قرار است تا رتبه‌بندی افرادی را که کم‌تر از ۶ سال سابقه کار دارند،‌ تحت پوشش قرار ندهد اما از آن‌جا‌ که ۴۰ هزار نیرویی که اخیراً وارد آموزش و پرورش شده‌اند زیر ۴ سال سابقه کار دارند پیشنهاد آموزش و پرورش به شورای توسعه مدیریت این است که در طرح رتبه‌بندی مبنای سابقه کار را از ۴ سال قرار دهند تا شامل حال اکثریت معلمان شود و در انتظار نظر آن‌ها هستیم.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت:‌رتبه بندی افرادی را که قبل از مهر ماه بازنشسته می‌شوند،‌ مشمول نمی‌شود و افرادی که از اول مهر ماه به بعد بازنشسته می‌شوند رتبه بندی در حکم آنها اعمال می‌شود.
به گزارش تسنیم، محمد فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل طرح رتبه‌بندی در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسیده است،‌ شاخص‌ها چیست، اظهار داشت:‌ هنوز جزئیات آنچه در شورای توسعه مدیریت تصویب شده به ما ابلاغ نشده است، اما آنچه اهمیت دارد این است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر می‌کنیم.
وی افزود: طرح رتبه‌بندی شامل افرادی می‌‌شود که بر اساس شاخص‌‌ها کف امتیاز را کسب کنند، البته بعید به نظر می‌رسد افرادی که زیر ۵ سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتیاز را به دست آورند.
مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ امتیاز‌ها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت فرهنگیان محاسبه می‌شود.
فاضل در پاسخ به پرسش “آیا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند هم در طرح رتبه‌بندی دارای جایگاه هستند یا خیر؟”، عنوان کرد: تمام تلاش و رایزنی‌های ما در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته می‌شوند مشمول این طرح باشند و احتمالاً‌ این موضوع محقق می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است که طرح رتبه‌بندی معلمان باید همانند هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد، اما طرح رتبه‌بندی تصویب شده متفاوت از این موضوع است، گفت: در این خصوص طرح‌های مختلفی وجود دارد، اما مهم این است که کدام طرح قابلیت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگیان بشود. طرحی که در دست اجراست در واقع رضایت فرهنگیان را به همراه دارد و در ضمن شورای توسعه مدیریت به این نتیجه رسیده که این طرح مناسب‌تر است.

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از مهر ۹۴

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اجرای رتبه‌بندی معلمان از مهر ۹۴، امیدواریم گام دیگری در کاهش فاصله دریافتی فرهنگیان با سایر کارمندان شاهد باشیم.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین افتتاح مرکز رفاهی ـ آموزش توحید ویژه اسکان همراهان و بیماران صعب‌العلاج فرهنگی که در میدان توحید، ابتدای خیابان نصرت غربی واقع است، اظهار داشت: خوشحالم امروز شاهد افتتاح چهارمین مرکز اسکان هستیم و افتتاح ۴ مرکز دیگر در تهران و ۶ مرکز در استان‌های مختلف می‌تواند گام موثری برای رسیدگی به مشکلات فرهنگیان باشد.
وی افزود: در دولت یازدهم در بُعد معیشت فرهنگیان اقداماتی صورت گرفته است که می‌توان به مسکن، درمان و مصرف فرهنگیان اشاره کرد که این سه شعاری بوده که در کنار افزایش حقوق فرهنگیان در دولت یازدهم دنبال شده است.
فانی بیان کرد: امیدواریم فرهنگیان سالم باشند و بیمار نشوند اما اگر بیمار شدند و ناچار بودند به شهرهایی که مراکز درمانی اصلی در آنجا قرار دارد، بروند، تلاش کردیم که با آسایش بیشتر از این مراکز استفاده کنند.
وی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خاطر نشان کرد:‌ با اجرای رتبه‌بندی معلمان از مهر ۹۴ امیدواریم گام دیگری در کاهش فاصله دریافتی فرهنگیان با سایر کارمندان را شاهد باشیم و بتوانیم سال تحصیلی ۹۵-۹۴ با شادابی بیشتر و توانمندی بالاتر در مهر ۹۴، شاهد باشیم و امیدوارم در برنامه ششم توسعه احکامی را پیش‌بینی کنیم که به موجب آن سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی بیشتر شود و اختیارات و توانمندی آموزش و پرورش را شاهد باشیم.

رتبه بندی فرهنگیان از اول مهر اجرا می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه بندی فرهنگیان هفته آینده به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد و از اول مهر اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر فانی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، دستاوردها و عملکرد دو ساله وزارت آوزش و پرورش را تشریح کرد.
وی در ابتدا با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به درستی جایابی و چینش نشده است اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و پرورش در بخش های انجام شود که نیاز وجود دارد و نیروهای جدید در بازه زمانی قابل قبول تزریق شود.
وزیر آموزش و پرورش بهسازی منابع انسانی را جزء سیاست های جدی این وزارتخانه دانست و افزود: امسال کتب درسی پایه  های پنجم و نهم کاملا جدید است و نیروی انسانی باید برای آموزش این کتاب ها آموزش ببیند و اطلاعات خود را به روز کند که در تابستان و همزمان با سال تحصیلی این آموزش ها انجام خواهد شد.
فانی ادامه داد: سیاست بومی گزینی از پارسال در دستور کار وزارتخانه بوده است تا عدم توازن از بین برود و نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب متقاضیان انتقال کاهش یابد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کوچک ترین تصمیم این وزارتخانه کل جامعه را متاثر می کند تصریح کرد: ارتباط ۱۳ میلیون دانش آموز با مدرسه و ۲۶ میلیون نفر از پدران و مادران با اولیاء مدرسه و همکاری یک میلیون معلم با این وزارتخانه سبب شده است که ما با یک جامعه ۴۰ میلیون نفری سر و کار داشته باشیم.
فانی در ادامه به تفاهم نامه هائی که وزارت آموزش و پرورش با ۲۱ دستگاه امضا کرده است اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه ها برای استفاده از امکانات سایر دستگاه ها و به منظور افزایش بهره وری و هم افزایی امضا شده است بطوریکه بر اساس تفاهم نامه ای که با مناطق آزاد امضا کردیم، مناطق آزاد منابع فراوانی به وزارتخانه کمک کرد.
وی یکی از سیاست های این وزارتخانه که تاکنون عملی نشده است را عملیاتی کردن بودجه دانست و اظهار داشت: عملیاتی کردن بودجه به علت نیاز به یک سری از پیش نیازها تاکنون محقق نشده است در حالی که اگر بودجه عملیاتی شود بهره وری افزایش خواهد یافت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد پرورشی این وزارتخانه گفت: از پارسال المپیادهای درون مدرسه ای را فعال کرده ایم و تاکنون ۵/۳ میلیون دانش آموز در این المپیادها شرکت کرده اند. علاوه بر این، فعال کردن دارالقرآن ها در مدارس و طرح حفظ موضوعی آیات قرآن کریم نیز برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرا شد.
فانی در ادامه درباره علل اجرای کند طرح تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: این سند، یک سند بالادستی و مهم است که تدوین و تصویب آن ده سال طول کشیده اما این سند برای اجرا باید سه مرحله را طی کند که مرحله اول آن تدوین و تصویب بوده و مرحله سوم آن اجراست که در این میان مرحله دوم که تدوین نقشه راه اجرای سند است فراموش شده بود.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش پارسال نقشه راه سند را تهیه کرد و هم اکنون آماده ورود به مرحله سوم یعنی اجرا هستیم که در این نقشه راه گفته شده است که از سال ۹۴ تا ۹۹ که زمان اجرای برنامه ششم توسعه است چه اقداماتی باید برای تحول نظام آموزش و پرورش انجام شود و هر اقدام نیازمند چه پیش نیازهائی است.
فانی در ادامه نظام رتبه بندی معلمان را یادآور شد و هدف اصلی آن را تقویت مهارت ها و شایستگی ها حرفه ای معلمان دانست و افزود: این طرح دوشنبه هفته آینده طی جلسه ای با شورای توسعه مدیریت به  تصویب خواهد رسید و با صدور احکام تا پایان شهریور، از اول مهر اجرایی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معیشت معلمان گفت: وضع معیشتی نامناسب فرهنگیان را تایید و تلاش می کنیم در یک بازه زمانی معقول این تبعیض ها را به حداقل برسانیم.

دوشنبه هفته آینده طرح رتبه‌بندی معلمان تصویب می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده‌ها برای تعلیم و تربیت فرزندانشان هزینه کنند، گفت: هزینه سالانه هر دانش‌آموز برای دولت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته دولت در شبکه خبر سیما با بیان اینکه نرخ ثبت نام در پیش دبستانی ۱۷ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: در گذشته این نرخ حدود ۳۲ درصد بود که اکنون ثبت نام دانش‌آموزان در پیش دبستانی به ۵۵ درصد رسیده است.
وی با انتقاد از اجرای سریع نظام آموزشی بدون توجه به فضاهای مورد نیاز، خاطرنشان کرد: هنگامی که ابتدایی ۶ پایه شد باید فضاهای آموزشی متناسب آن باشد در صورتی که مدارس برای پذیرش ۵ پایه طراحی شده بود.
فانی با اشاره به تهیه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: با این نقشه راه می‌دانیم در سال ۹۴ چه کاری باید انجام دهیم و در این سند یک سری زیر نظام‌ها طراحی شده است که امیدواریم بتوانیم قسمت عمده‌ای از آن را در برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم.
وی در خصوص طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: رتبه بندی معلمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند که نخست تقویت مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمان است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این رتبه بندی بر اساس یک سری شاخص‌ها معلمان را بررسی می‌کند تا آنها خودشان را ارتقا دهند و به رتبه بالاتر بروند.
وی با اشاره به شاخص‌های رتبه بندی معلمان، گفت: این رتبه بندی بر اساس مأموریت‌های محوله به معلم، روش‌های تدریس بهتر و افزایش معلومات خواهد بود که در کنار آن یک رقابت ایجاد می‌شود و با افزایش رتبه افزایش حقوق هم رخ می‌دهد.
فانی دومین شاخص رتبه بندی معلمان را افزایش حقوق اعلام کرد و گفت: شاخص‌های متعددی برای رتبه بندی معلمان مشخص شده است و این موضوع در دستور کار شورای توسعه مدیریت کشور است که دوشنبه هفته آینده این شورا تشکیل و رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود؛ اجرای این طرح از اول مهر ۹۴ خواهد بود و احکام معلمان در شهریور ماه صادر خواهد شد.
وی در خصوص نارضایتی از بیمه طلایی فرهنگیان، اظهار داشت: در دو سال اول اجرای بیمه طلایی وضعیت مناسبی را شاهد بودیم اما از سال ۹۰ به بعد با توجه به ضعیف شدن وضعیت اقتصادی دولت با کمبود اعتبار مواجه و شرایط سخت شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته بیمه طلایی با بیمه ایران قرارداد داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به بدهی‌هایی که از دولت قبل در خصوص بیمه طلایی به ارث رسیده بود نتوانستیم با این بیمه‌گر ادامه دهیم و با بیمه دیگری وارد کار شدیم.
وی افزود: اکنون تجربه یکساله با این بیمه‌گر جدید نشان می‌دهد نقایصی وجود داشت که در روش جدید به صورت سه ماهه قرار بستیم و به روش صندوقی کارها را انجام دادیم؛ با این روش هزینه‌های درمانی پس از حدود ۲ هفته به فرهنگی باز می‌گردد و ارزیابی‌ها نشان از رضایت دارد و اگر بازخوردها تا اول مهر مثبت باشد با این بیمه‌گر کار را ادامه می‌دهیم.
فانی در خصوص وضعیت نامناسب معیشت فرهنگیان تصریح کرد: تأیید می‌کنم وضعیت معیشتی فرهنگیان خوب نیست و به خصوص اینکه فرهنگیان با سایرین حقوق خود را مقایسه می‌کنند.
وی با بیان اینکه این تبعیض هم برای ما مناسب به نظر نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس جمهور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تذکر داده است و تیمی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است؛ تلاش می‌کنیم در یک بازه زمانی مناسب این فاصله حقوق را به حداقل برسانیم.

تکلیف بازنشسته های فرهنگی در طرح رتبه بندی معلمان چه شد؟

 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام خبر افزایش ۳۵ درصدی حقوق نیروهای اداری آموزش و پرورش، درباره وضعیت بازنشستگان در طرح رتبه‌بندی گفت: تلاش می‌کنیم از طریق پاداش پایان خدمت حتی افرادی که شهریور امسال بازنشسته می‌شوند، آنها را از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مندی کنیم.
محمد بطحایی در میزگرد رتبه‌بندی معلمان که در سومین روز از سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور برگزار شد، از افزایش ۳۵ درصدی حقوق نیروهای اداری و ستادی این وزارتخانه خبر داد و گفت: فوق‌العاده بند ۱۰ ماده ۶۸ مربوط به افزایش حقوق نیروهای اداری در بهمن‌ماه سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید. همان ۳۵ درصدی که قرار بود به حقوق نیروهای اداری اضافه شود اما میانگین آن ۲۱ درصد و سقف آن ۳۵ درصد در نظر گرفته شده است.
وی درباره علت توقف اجرای این مصوبه گفت: با اجرای این مصوبه اختلاف زیادی میان کارکنان این دستگاه با معلمان ایجاد می‌شد و فاصله پرداخت‌ها را زیاد می‌کرد. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای رتبه‌بندی زمینه برای اجرای فوق‌العاده ویژه که مشمول این مصوبه است ایجاد شود و افزایش حقوق برای نیروهای ستادی و اداری اعمال شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر به هرعلتی این فوق‌العاده ویژه اعمال نشود، برنامه‌های دیگری را دنبال خواهیم کرد، گفت: یک طرح دیگر نیز وجود دارد که براساس بند ۳۰ است و افراد ستادی و اداری را شامل می‌شود اما سعی می‌کنیم از طریق رتبه‌بندی نیروهای اداری را شامل این افزایش حقوق کنیم.
بطحایی ادامه داد: در تلاش هستیم این حکم از فروردین ۹۴ محاسبه شود.
وی با بیان اینکه از محل افزایش بهره‌وری و ساماندهی نیروی انسانی اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام شده است، عنوان کرد: فوق‌العاده شغل کارکنان را به دنبال این افزایش بهره‌وری تا ۱۵۰۰ امتیاز افزایش دادیم. همچنین حق نوار مرزی را برقرار کردیم و قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان برای بانوان فرهنگی اجرا شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سرانه مدارس را نیز تا چند روز آینده اعلام می‌کنیم، گفت: مطمئنا وضعیت سرانه‌ها از سال گذشته بهتر خواهد بود.
بطحایی در پایان در پاسخ به اینکه آیا بازنشسته‌ها نیز مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟ گفت: در تلاش هستیم حتی افرادی که در شهریورماه امسال بازنشسته می‌شوند را از طریق پاداش پایان خدمت از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند کنیم تا حقی از آنها تضییع نشود.
به گفته بطحایی، با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، حقوق آنها بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

کدام معلم ها مشمول طرح رتبه بندی می شوند؟

مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره دایره شمول طرح رتبه‌بندی گفت: تمامی معلمان بالای شش سال سابقه مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند.
هاشم مسعودی در میزگرد رتبه‌بندی معلمان که در سومین روز از سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور برگزار شد، با بیان اینکه ما نباید تنها به این صورت اقدام کنیم که یک نیروی انسانی کاری انجام دهد تا آخر ماه حقوقی دریافت کند، گفت: باید به کارآمدی نیروی انسانی توجه کرد.
وی افزود: هیچ مکانیسمی برای آنکه حقوق کارکنان را کم کنیم نداریم و در رتبه‌بندی معلمان به دنبال نظام ساختارگرا هستیم که مبتنی بر شایستگی و توانمندی نیروی انسانی باشد تا فرد با بهره‌وری بالاتر حقوق بیشتری دریافت کند.
مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره دایره شمول طرح رتبه‌بندی گفت: تمامی معلمان بالای ۶ سال سابقه مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند.
مسعودی در پاسخ به اینکه با توجه به رتبه‌بندی فعلی وزارتخانه که افراد دارای رتبه‌های ارشد، عالی و خبره هستند با اجرای طرح رتبه‌بندی تنزل درجه پیدا می‌کنند، گفت: خیراینگونه نیست که کسی تنزل رتبه پیدا کند. در آموزش و پرورش ۶۵ درصد معلمان در رتبه خبره و عالی قرار دارند که با اجرای طرح رتبه‌بندی حقوق آنها بین ۳۲۰ تا ۵۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد
وی افزود: همچنین ۱۴۰ هزار نفر دارای رتبه ارشد هستند که حقوق آنها بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و مابقی رتبه‌های کمتری دارند. البته ممکن است بدی شرایط آب و هوا در میزان افزایش حقوق آنها موثر باشد.
مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین به چگونگی احراز شاخصه‌ها و ویژگی‌های ارتقایی معلمان اشاره کرد و گفت: اگر کسی بخواهد رتبه‌اش ارتقا یابد اول باید مدیر مدرسه تایید کند سپس به شورای مربوطه برود و در نهایت کمیته تخصصی هر استان بررسی می‌کند که روند کار بسیار ساده شده است.
سلیمی جهرمی، رییس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه کارهای مقدماتی رتبه‌بندی آغاز شده است، گفت: این طرح را تا یکی، دو سال دیگر ادامه می‌دهیم. مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی در این طرح وظیفه تولید نظام سنجش صلاحیت را بر عهده دارد.

افزایش بودجه عمومی آموزش‌ و پرورش با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سید محمد بطحایی صبح امروز در جمع معلمان و فرهنگیان استان بوشهر با اشاره به تلاش وزارت آموزش‌ و پرورش برای تعالی این نهاد تأثیرگذار اظهار داشت: هر چند آموزش‌ و پرورش نهاد مهم و تأثیرگذاری است اما این نهاد با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند و باید با یک برنامه‌ریزی منسجم این مشکلات را برطرف کرد.
وی افزود: حل مسائل و مشکلات آموزش‌ و پرورش نیازمند خرد جمعی و عزم ملی است، ضمن اینکه وزیر آموزش‌ و پرورش در این زمینه از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد.
بطحایی تصریح کرد: کم‌ بهره بودن برخی مربیان از دانش لازم و مشکلات معیشتی فرهنگیان، مشکلات فضاهای آموزشی، محدودیت‌ در روش‌های آموزش‌ و پرورش، از جمله چالش‌های فراروی وزارت آموزش‌ و پرورش است.
معاون وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش بی‌کیفیت و فاقد ارزش‌های لازم علاوه بر اینکه کمکی به توسعه کشور نمی‌کند بلکه به‌ عنوان عاملی در مقابل توسعه‌یافتگی حرکت می‌کند.
وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مربوط به آموزش‌ و پرورش، سهم توجه جامعه به آموزش‌ و پرورش است که این سهم از سال ۸۲ تا ۹۲ به‌ شدت کاهش‌یافته است، در سال ۸۲، چهار درصد از تولید ناخالص داخلی به آموزش‌ و پرورش می‌رسید، در سال ۹۲ این سهم به کمتر از ۱.۹ رسید و این موضوع نشان می‌دهد که توجه جامعه نسبت به آموزش‌ و پرورش کم می‌شود.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: زنده ماندن ارزش‌ها در آینده منوط به امروز آموزش‌ و پرورش است، در این شرایط نسخه شفابخش این است که سیستم آموزشی بهره‌وری منابع را بالا ببرد تا جامعه به آموزش‌ و پرورش توجه بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی یک شاخص مهم، میزان اختصاص بودجه عمومی به آموزش‌ و پرورش است، اظهار داشت: میزان اختصاص بودجه عمومی به آموزش‌ و پرورش در سال ۸۳-۸۴ نزدیک به ۱۵ درصد بود که سال‌به‌سال کاهش یافت و در سال ۹۲-۹۱ به ۹ درصد رسید ولی در دو سال اخیر به ۱۱ درصد رسیده است و با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به ۱۲ درصد خواهد رسید.

احکام رتبه‌بندی‌ معلمان ‌از ابتدای مهر ماه ۹۴ صادر می‌شود‌‌

علی اصغر فانی امشب در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان که در سالن اجتماعات شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش در دولت یازدهم پنج سیاست را دنبال می‌کند که نخستین استراتژی در بحث ساماندهی نیروی انسانی است.وی اظهار داشت: در وزارت آموزش و پرورش یک میلیون نفر نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند ‌که به درستی و اصولی توزیع نشده و این توزیع نادرست چه در بحث جغرافیایی و چه رشته و جنسیت مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: دومین سیاست ما توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است که مردم، دولت و معلمان باید در آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند و تنها همکاری دولت و ملت می‌تواند آموزش و پرورش را به نتیجه مطلوب برساند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سومین سیاست ما در آموزش و پرورش تمرکززدایی است که دیده می‌شود دستگاه‌های متمرکز قادر به استفاده از توان خود نیستند و خلاقیت و نوآوری در این دستگاه‌ها به شدت پایین است، بنابراین سعی بر تمرکززدایی در آموزش و پرورش است.
اعتبارات باید به خوبی مدیریت شود
فانی با بیان اینکه سیاست چهارم عملیاتی کردن بودجه است، عنوان کرد: اعتبارات ما محدود است و به خوبی این اعتبارات را نمی‌توانیم مدیریت کنیم که برای مدیریت درست باید بهره‌وری را افزایش دهیم.
وی، پنجمین سیاست این وزارت را ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی اعلام کرد و گفت: سیاست مدرسه محوری سیاستی جدی است و لازمه مدرسه محور بودن وجود مدیران توانمند و با اختیارات لازم در راس مدارس است.
فانی با اشاره به اینکه دولت در آخرین جلسه خود در ۲۷ اسفندماه سال گذشته رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد و این رتبه‌بندی یک گام در راستای افزایش انگیزه معلمان ‌است گفت: احکام رتبه‌بندی‌ها از ابتدای مهرماه ۹۴ صادر خواهد شد که یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار آن بوده و برای سال آینده نیز ۳۵ هزار میلیارد ریال در مصوبه دولت پیش‌بینی شده است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص سند تحول آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این سند مهمترین سند بالادستی آموزش و پرورش کشور است که جامع همه اسناد بالادستی آموزش و پرورش است و تاکید رهبری و ریاست جمهوری بر اجرای این سند است که در سال ۹۳ نقشه راه این سند طراحی شد و این نقشه راه، مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.
وی در پایان با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش این استان عنوان کرد: در استان خوزستان باید بر دو موضوع نیروی انسانی و بخش عمرانی متمرکز شد.

افزایش ‌حقوق ۱۶۰ هزار تومانی ربطی به نظام رتبه‌ بندی معلمان ندارد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از عید دولت مصوبه‌ای را گذراند که قرار شد از اول مهر سال جاری حقوق و مزایای فرهنگیان مقداری افرایش پیدا کند. ادعای دولت این بود که بر اساس سنوات خدمت بین ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اضافه شود. متأسفانه دولت این را به‌عنوان نظام رتبه‌بندی اعلام کرد. درحالی‌که این بر اساس همان قانون خدمات کشوری بود که سایر دستگاه‌ها اضافه کرده بودند.محمدمهدی زاهدی یک روز پس از دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب، بعنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق علوم، مهمان سایت نماینده شد و به تشریح بخشی از دغدغه های نمایندگان مجلس و رهبر معظم انقلاب در حوزه آموزش و پرورش کشور پرداخت.
وی بعنوان سکاندار وزارت علوم در دولت نهم انتقاداتی نیز به روند وضعیت فرهنگی در وزارت علوم دولت یازدهم داشت که جزئیات آن را در ادامه می خوانید.
نقش مجلس در برآورده کردن دغدغه های فرهنگیان چقدر است؟ برای تأمین معیشت معلمان که خواسته رهبری است، کاری انجام شده است؟
مجموعاً در سال ۹۴ مازاد بر بودجه ای که دولت در لایحه اش برای وزارت آموزش و پرورش پیش بینی کرده بود حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیز مجلس خلق درآمد کرده است. در شرایطی که کشور مشکلات و معضلات زیادی دارد و گاهی اوقات در مجلس برای جابجایی یک میلیارد تومان بحث و نقد می کنیم ۵ هزار میلیارد تومان مازاد خلق درآمد کردن، مقدار بسیار بالا و قابل توجهی است. بنابراین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با درک کامل موضوع و با یک محاسبه سرانگشتی به این نتیجه رسید که اگر این عدد به بودجه امسال اضافه شود بسیار گره گشایی خواهد کرد.
این بودجه برای برطرف کردن دغدغه های فرهنگیان کافی است؟
موضوع معیشت معلمان چند بخش دارد. قسمتی مربوط به بازنشستگان است که چندین درخواست دارند، مانند پاداش پایان خدمت، خرید مرخصی های پایان خدمت و بحث بیمه این عزیزان. قسمتی هم مربوط به حقوق پایین فرهنگیان در مقایسه با دستگاه های مشابه است که واقعاً به این قشر فرهیخته ـ که مقام معظم رهبری در سخنانشان تعابیر بسیار قشنگی داشتند ـ ظلم شده است.اگر حقوق و مزایای فرهنگیان را با بعضی از دستگاه های مشابه مقایسه کنیم، خواهیم دید که بر اساس قانون خدمات کشوری به برخی دستگاه ها اجازه داده شده بود تا ۵۰ درصد از منابع اختصاصی شان را برای افزایش حقوق کارکنان استفاده کنند. اما آموزش وپرورش چون درآمد اختصاصی ندارد، همین امر موجب شده است بین فرهنگیان و کارکنان دیگر ارگان ها تبعیض جدی ایجاد شود.
البته به عقیده من موضوع بالاتر از این است. موضوع جایگاه و منزلت اجتماعی معلّمان است. معلّمی که به تعبیر مقام معظم رهبری، منابع انسانی را برای آینده این کشور خلق می کند و آینده ساز کشور است یا آموزش وپرورشی که باید به دید بنگاه سرمایه گذاری و تولید منابع انسانی مؤمن، متعهد، وفادار به نظام و انقلاب، کارآفرین و خلاق نگاه کنیم. اگر با این دید به این موضوع نگاه کنیم خواهیم فهمید درست است که مزایای معلمی یک بحث جدی است اما فراتر از آن جایگاه و منزلت اجتماعی معلمی است.
در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نیز یکی از مطالبات اساسی پیاده سازی این نظام است که متأسفانه سهل انگاری بسیار جدی شده است.قبل از عید دولت مصوبه ای را گذراند که قرار شد از اول مهر سال جاری حقوق و مزایای فرهنگیان مقداری افرایش پیدا کند. ادعای دولت این بود که بر اساس سنوات خدمت بین ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اضافه شود. متأسفانه دولت این را به عنوان نظام رتبه بندی اعلام کرد. درحالی که این بر اساس همان قانون خدمات کشوری بود که سایر دستگاه ها اضافه کرده بودند.
مقام معظم رهبری نیز تأکید داشتند که سند تحول باید همه اجزایش با هم اجرایی شود، نه اینکه قسمتی اجرا شود و قسمتی مسکوت باقی بماند. طرح رتبه بندی انگیزه اصلی و موتور محرکه ای است که می تواند شور و شعف و نشاط را در معلم ایجاد کند؛ تا بتواند به رسالت خود ـ که همان تربیت منابع انسانی است ـ بپردازد. اینکه ۱۶۰ هزار تومان به حقوق معلم اضافه کنیم و به عنوان نظام رتبه بندی آن را مطرح کنیم جفای به معلم و آموزش وپرورش و حتی به کشور است. در نظام رتبه بندی ما باید معلم را به عنوان محوری ترین و مهم ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت کشور بدانیم.
فرهنگیان انتقاداتی به طرح رتبه بندی دارند و آن را چیزی شبیه طرحی می دانند که برای اعضای هیئت علمی انجام شد و خیلی ثمری نداشت. این انتقادات را وارد می دانید؟
یک ضرب المثل معروف هست که می گوید اگر می خواهید یک موضوع را بد جا بیندازید و یا می خواهید یک جریانی را بد معرفی کنید از آن بد دفاع کنید. کاری که متأسفانه قبل از عید انجام شد و اعلام اینکه اضافه حقوق به معنی نظام رتبه بندی است دقیقاً مصداق این ضرب المثل است. نظام رتبه بندی اصلاً این نیست و من به صراحت اعلام می کنم هیچ گونه ارتباطی بین اضافه حقوقی که قبل از عید دولت مصوب کرد با نظام رتبه بندی وجود ندارد.
نظام رتبه بندی که ما در مجلس و به خصوص در کمیسیون آموزش و تحقیقات به دنبال آن هستیم شبیه به نظام حاکم بر دانشگاه ها و به نوعی بر نیروهای مسلح است.
هیچ گاه دانشگاه ها یا نیروهای مسلح زیر چتر قانون خدمات کشوری نیستند، اما با آموزش وپرورش رفتاری شبیه به سایر وزارتخانه ها صورت می گیرد و اینجاست که به دلیل محدودیت در مباحث مالی و درآمدهای اختصاصی در حق آموزش وپرورش اجحاف می شود.
یک استاد دانشگاه ـ جدای از اینکه وابستگی به جریان سیاسی، تقیدات دینی و ملّی دارد یا نه ـ بسته به مراتب علمی در جامعه منزلت اجتماعی خاصی دارد؛ اما یک معلم از روز اولی که استخدام می شود، بسته به مقطع تحصیلی در حکمش دبیر یا آموزگار می نویسند و مادام العمر همان باقی می ماند؛ اما در دانشگاه فرد سیر ارتقاء را طی می کند و خود این رتبه ها یک منزلت اجتماعی ویژه ای ـ چه در سطح دانشگاه ها و محافل علمی و چه در منظر عمومی مردم ـ ایجاد می کند.
اما یک دبیر با هر مقدار سابقه کار، تا آخر عمر همان دبیر و یا آموزگار باقی می ماند. البته همه معلمان عزیز قابل احترام هستند، اما اشکال این است بعد از سی سال خدمت همان دبیری است که روز اول خود را معرفی می کند.
قطعاً وقتی ما به معنی واقعی نظام رتبه بندی را پیاده کنیم جایگاه واقعی معلم که بالاتر از استاد دانشگاه است ارتقاء بخشیده می شود و بحث معیشت فرهنگیان نیز بهبود پیدا می کند.
برای مثال در دانشگاه کسی که استاد تمام است قطعاً حقوق و مزایایش دو برابر کسی است که مربی است.
در دانشگاه وقتی هیئت علمی را مطرح می کنیم، سطح های مختلفی برایش قائل هستیم؛ که این سطح از مربی شروع می شود. پس در نظام رتبه بندی نیز رتبه و جایگاه حداقلی دارد و برای بالاتر رفتن این رتبه و جایگاه باید تلاش کنند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با فرهنگیان در مورد دانشگاه فرهنگیان تأکیدات خیلی ویژه ای داشتند. کمیسیون آموزش هم اخیراً در این مورد اقداماتی کرد. چرا این قدر دانشگاه فرهنگیان اهمیت دارد؟
دغدغه ها در زمینه دانشگاه فرهنگیان متفاوت است. مهم ترین آن این است که وزارت آموزش وپرورش بداند باید در این دانشگاه افرادی را پذیرش کند که قرار است مربی و معلّم و راهنمای آینده سازان کشور باشند. پس حتماً این ها باید در فضای آموزشی ویژه ای قرار بگیرند؛ اما به نظر می آید که فضای فعلی آموزش وپرورش یا این را باور ندارد و یا تسامح و تساهل به خرج می دهد.
نکته دوم بحث حمایت از دانشجویانی است که در این دانشگاه در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند. برای مثال در استان کرمان دختر دانشجویی در حال تحصیل است، اما برای کار تعدادی از آنها را به لرستان و بیرجند و سیستان بلوچستان فرستاده ایم. حتی برخی از این دختران ازدواج کرده اند و بچه دارند. خانواده هایشان در کرمان هستند این دختر چگونه باید در لرستان خدمت کند؟
پس باید این مدیریت به گونه ای اعمال شود که دانشجویان دچار مشکل و استیصال نشوند. ضمن اینکه کمک هزینه ای که به دانشجویان فرهنگی پرداخت می شد، مدتی درست پرداخت نمی شد که گویا اخیراً درست شده است. همچنین امکانات دانشگاه فرهنگیان بسیار ضعیف است و دولت و هم مجلس باید کمک کند.
زمزمه هایی شنیده شده بود که وقتی تعداد بسیاری فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در کشور هست، وجود این دانشگاه ضرورتی ندارد. همین نگرش است که دانشگاه فرهنگیان را جایی هزینه بر می داند. امسال در لایحه بودجه دولت نسبت به دانشگاه فرهنگیان کم لطفی کرده بود و یکی از کارهای صورت گرفته توسط مجلس اضافه کردن ۵۳ میلیارد تومان به بودجه این دانشگاه بود. هرچند که این مقدار عدد خوبی است اما واقعیت این است که ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر هم برای انجام کامل وظایف خود نیاز دارد.
بنابراین من هم از دولت و هم از وزارت آموزش وپرورش درخواست می کنیم با توجه به تأکیداتی که در دو سال گذشته مقام معظم رهبری نسبت به این دانشگاه داشتند نگاهشان را به این دانشگاه تغییر دهند.
آموزش وپرورش یک نهاد حاکمیتی است و نظام، دولت و مجلس موظف به فراهم کردن تمامی تسهیلات و امکانات هستند تا بتواند وظایف خود را به خوبی ایفا کند.
بین سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد خصوصی کردن آموزش وپرورش و بودجه ریزی ضعیفی که دولت در لایحه بودجه ۹۴ برای این حوزه انجام داده بود رابطه ای وجود دارد؟
هنگامی که مقام معظم رهبری می فرمایند که نقش معلمی بی بدیل است پس نباید نگاه ما به آموزش وپرورش به عنوان یک بنگاه اقتصادی هزینه بر باشد. وقتی میگویند که آموزش وپرورش را باید خصوصی کرد دلیل این حرف را می توان هزینه کمتر بودجه دانست. مطمئناً در نتیجه آن، سرانه دانش آموزی پایین تری را می دهیم. در سال گذشته با واگذاری بخشی از مدرسه های دولتی به بخش خصوصی، مجلس موضع گیری کرد و در قانون بودجه آورده شد که آموزش وپرورش تا پایان برنامه پنجم حق واگذاری هیچ مدرسه دولتی به بخش خصوصی را ندارد.
قوی ترین استدلال این است که در ازای هر دانش آموز حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه شده است؛ اما بررسی نکرده ایم که آیا توانسته ایم هدفی که از آموزش و پرورش انتظار داریم ـ بنگاهی که منابع انسانی موردنیاز کشور با آن ویژگی هایی که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ـ تربیت کنیم. کدامیک از این ها مهم تر است؟ کم کردن هزینه ها به قیمت رها کردن تربیت کودکان؟ این ها عوارض جدی بر این خصوصی سازی است. ما باور داریم که باید اصل ۴۴ پیاده شود اما چند درصد؟ چگونه و در کجا؟ ما از مدارس غیردولتی حمایت می کنیم و طرح آن در صحن مجلس خواهد آمد اما همه این ها حساب وکتاب دارد.
معلمی که در مدارس خصوصی گرفته می شود حتماً باید دارای ویژگی های خاصی باشد. هرکسی نمی تواند سر کلاس برود و معلم باشد.
پس اینکه ما رها کنیم و به بخش خصوصی واگذار کنیم جهت کم شدن هزینه ها موردپسند ما و به نفع نظام آینده کشورمان نیست. یقیناً این با تربیت نسلی که بخواهد حیات طیبه را پس از فارغ التحصیلی در خودش احساس کند فاصله دارد.
در خصوص نشریات دانشگاهی دغدغه هایی در اعضای کمیسیون آموزش وجود دارد، علت به وجود آمدن این دغدغه چیست؟
بحث ما در این زمینه فراتر از نشریات است. ما به روندی که در حوزه فرهنگی در وزارت علوم در حال دنبال شدن است اعتراض داریم و این روند را به نفع کشور نمی دانیم؛ یعنی احساس می کنیم هیچ مرزی تعریف نشده است. از طرف دیگر هم ما بر این عقیده هستیم که دانشجو با هر گرایش و سلیقه ای باید فعال باشد، نقد و تحلیل کند و این را به نفع کشور می دانیم؛ اما متأسفانه مواردی مشاهده شده است که افراد با مجوز دولت علیه امنیت ملی قلم می زنند.
مثلاً در بعضی از نشریات دانشجویی تبلیغ افکار فمینیستی، جریان کمونیست و مارکسیست و یا تبلیغ پان ترکیسم و پان عربیسم و پان کردیسم می کنند. مارکسیست ها یک زمانی به صورت مسلّح در مقابل نظام ایستادند، آنها می خواستند کشور را چند تکه کنند. فیلم یا تئاتری اجرا می شود که در آن مقدسات دینی ما را به سخره گرفته است. اینها بحث سیاسی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست. اینها مسائلی است که به امنیت، انسجام و وحدت ملی کشور خدشه وارد می کند. ما آثار اینها را در بسیاری از نقاط در حوزه فرهنگی وزارت علوم مشاهده می کنیم.
بحث ما فراتر از نشریات، به مجموعه عملکردهای این وزارتخانه است و ما آن را مناسب نمی دانیم. ما به آزادی ها و کرسی های آزاداندیشی و اختلاف سلیقه ها احترام می گذاریم.
از ابتدای طرح استانی شدن انتخابات مجلس خیلی اظهارنظرهای متفاوتی از نمایندگان مجلس منتشر شده است، شما حتماً نظرات موافق و مخالف را شنیده اید. به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نظرتان در مورد این طرح چیست؟
استانی شدن انتخابات دارای محاسن و معایبی است. به نظر می رسد اگر بتوانیم معایب آن را رفع کنیم در کل به نفع کشور خواهد بود. الآن نماینده های شهرستان ها تمام همّ و غمّشان بجای وظیفه نمایندگی، رسیدگی به موضوعات شهرستانی است؛ و کاری که به آن کمتر از هر کاری بها می دهند کار اصلی نمایندگی یعنی قانون گذاری و نظارت است و دلیل آن این است که همه انتظار دارند نماینده مجلس، نقش شهردار، فرماندار، رئیس آموزش پرورش و … را ایفا کند. در شهرستان ها فکر می کنند نماینده یعنی حاکم مطلق که همه چیز در اختیار آن فرد است. مجلس باید از این مشکلات خلاص شود.
صداوسیما باید برای مردم تبیین کند که کار نماینده پرداختن به این جزئیات نیست. گاهاً وقتی زن و شوهر دعوا کرده اند مشکلاتشان را پیش نماینده مجلس می برند و انتظار دارند که این اختلاف را به گونه ای حل کند البته ممکن است که نماینده به خاطر ریش سفیدی اش بتواند مشکل را حل کند اما گاهی این دامنه اختلافات آن قدر شدید است که یک نماینده نمی تواند کاری کند و بعد گفته می شود این نماینده نتوانست کاری کند پس بی لیاقت است.
توان نمایندگی را در حل این اختلافات و امثال آن می بینند، درحالی که توان نماینده این نیست.
بنابراین استانی شدن انتخابات موجب می شود نماینده ها نه تنها به شهر خودشان بلکه نسبت به استان خود احساس مسئولیت داشته باشند و این موجب تسریع توسعه یافتگی استان ها می شود. بالاخره اگر نماینده نفوذی داشته باشد، از این نفوذ در راستای توسعه کل استان استفاده می کند.
راه حلی برای حل دغدغه کسانی که می گویند ممکن است مشارکت مردم در انتخابات کم شود وجود دارد؟
شاید احساس شود که با استانی شدن، مشارکت در انتخابات کم می شود. قانون انتخابات این است که کاندیدا باید در دور اول حداقل ۲۵ درصد رأی بیاورد تا انتخاب شود. در این طرح حداقل رأی را ۱۵ درصد گذاشته اند، به عقیده من اگر این عدد به ۲۰ درصد تغییر پیدا کند بهتر است. همچنین عنوان طرح به «استان و شهرستانی شدن» تغییر کند، به این معنی که شهرستان ها نیز سهم رأی خود را داشته باشند. طبیعی است شهرستان های بزرگی مثل مشهد، اصفهان و یا در شیراز، کاندیدهای مرکز استان، نسبت به شهرستان های کوچک استان شناخته شده تر هستند و از احتمال آوردن رأی بالاتری برخوردار هستند؛ بنابراین هر شهرستان و حوزه انتخابیه نماینده خود را دارد، اما این نماینده شهرستانی نماینده استانی نیز هست. تبیین این برای مردم و بسیاری از مسئولین مهم است که این طرح شهرستانی-استانی است و صرفاً استانی شدن نیست.
در این روش رقابت بیشتر در بین کاندیدهای شهرستانی است که هم باید رأی شهرستان را داشته باشند و هم جمعاً رأی استان را کسب کنند.
در این صورت انتخابات مانند شهر تهران در قالب لیستی از کاندیداها خواهد بود و مردم به لیست ها رأی می دهند. در این صورت هماهنگی بین جریان های مختلف را نیز بیشتر می کند و کسی که خارج از دایره لیست باشد شانس کمتری برای رأی آوردن دارد مگر اینکه چهره ای بسیار شاخص و ملی داشته باشد که بتواند رأی بیاورد.
علاوه بر این همه جریان ها برای تنظیم لیست کاندیداها سعی می کنند افرادی که کارایی و مقبولیت عمومی بالاتری داشته باشد را در لیست قرار گیرند. حتی ارتباطات با مرکز، دولت و نهادهای حاکمیتی بیشتر خواهد شد.
در کل این طرح به نفع کشور خواهد بود اما ضعف هایی نیز دارد، مثل این که اگر این طرح خوب تبیین و اجرا نشود ممکن است موجب کم شدن مشارکت شود؛ که این موضوع را با گذاشتن جلسات توجیهی و مناظره و همچنین بیان دقیق قانون و رفع نقایصی که گفته شد می توان جبران کرد.(نماینده)

همه آنچه که معلمان باید از طرح رتبه‌بندی بدانند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان بسیار خوشبین است و تاکید می کند که فعلا ۱۰ درصد طرح در حال اجرا شدن است: با اجرای این طرح هم معلمان انگیزه پیدا می کنند و هم افزایش حقوق دارند.
زهرا تالانی: با ابلاغ طرح رتبه بندی معلمان چیزی که بیشتر مورد توجه ها قرار گرفت درصد افزایش حقوق معلمان بود درحالیکه هدف از اجرای طرح همان طورکه وزیر هم اعلام کرده بود افزایش کیفی آموزش و پرورش بود و نمایندگان مجلس هم آن را بیشتر قانون خدمات کشوری می دانند(اینجا) .
در همین زمینه سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به خبرآنلاین می گوید: طرح فعلی ۱۰ درصد کل طرح است و فعلا در این طرح درنظر داریم با درصد خطای کمی معلمان را رتبه بندی کنیم. این طرح زمانی تکمیل می شود که یک معلم ۷۰ درصد اعضای هیلت علمی دانشگاه حقوق بگیرد.
او در این گفت وگو به برخی سوالاتی که کاربران خبرآنلاین درباره این طرح دارند پاسخ داده است.
متن کامل گفت و گو خبرآنلاین با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را می خوانید:

معلمان زیادی از ما سوال داشتند که با اجرای طرح رتبه بندی، چقدر قرار است به حقوق آنها اضافه شود. پاسخ شفاف آنها چیست؟

طرح نظام تحول آموزشی اجرا نمی شود مگر اینکه کیفیت نیروی انسانی افزایش پیدا کند که این هم با دو عامل انجام می شود یکی بالا رفتن مهارت ها و دانش معلمان. یعنی معلم روشها و علوم مربوط به حوزه خودش و استفاده از آنها را بداند و دیگری ایجاد انگیزه برای معلم در بکارگیری این علوم . هدف طرح رتبه بندی ارتقای کیفیت بخشی معلمان ، نیروی انسانی و در نهایت آموزش و پرورش است که در طرح تحول نظام آموزشی هم به آن اشاره شده است و یکی از شیوه ها برای این کیفیت بخشی، ایجاد انگیزه درمعلمان با افزایش حقوق است.یعنی این طرح به دنبال همان دو مولفه ای است که اشاره کردم اما چون معلمان ما به لحاظ معیشیتی شرایط سختی نسبت به برخی کارمندان دولت دارند وضعیت رفاهی و معیشتی خوبی ندارند و حتی در برخی مناطق ، سخت زندگی می کنند و فکرشان مشغول معیشت است ما تصمیم گرفتیم بیشتر به ایجاد انگیزه توجه کنیم. معلمی که درگیر مسائل اقتصادی باشد نه ذوق یادگیری دارد و نه انگیره ای برای انتقال آنها. در پاسخ شما بگویم که براساس مصوبه هیات وزیران حداقل ۱۵ و حداکثر ۵۰ درصد حق شغل معلمانی که رتبه یک تا ۴ را بدست آورند اضافه می شود. البته کسانی هستند که سابقه کاری کوتاهی دارند و امتیاز لازم را در سال ۹۴ ندارد اما پیش بینی می کنیم حدود ۸۰ درصد معلمان بالاخره یکی از این ۴ رتبه را بدست می آورند؛ یعنی بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش حقوق وجود دارد و پیش بینی ما این است که ۱۰ درصد نیروی انسانی رتبه ۴ را دارند.
اما وقتی طرح به این بزرگی قرار است اجرا شود باید تلاش کنیم که درصد خطای آن کم شود، چون در این‌صورت اصل طرح با تهدید مواجه می شود. برای همین درسال اول اجرا (۹۴) ،شاخص هایی که تعریف کردیم که خیلی سخت گیرانه نیست تا معلمان به سختی نیفتند و بیشتر به سنوات خدمت، مدرک تحصیلی،زمینه کاری یعنی در نظر گرفتن مناطق محروم و غیربخوردار را در نظر داریم که با این شرایط بیشتر معلمان می توانند رتبه ۲ و ۳ را بدست آورند.

بنابراین رتبه بندی ها هر سال بازنگری می شود و تغییرات حقوقی هرسال برای معلمان پیش می آید؟

بله. قطعا این تغییر رتبه وجود دارد و کسی که رتبه دو و سه دارد امکان تغییر دارد اما برای رتبه ۴ خیلی موارد استثنایی برای پایین آمدن دارد.برای همین اگر این طرح خوب اجرا شود و فرهنگیان استقبال کنند کیفیت خوبی در نظام آموزشی پیش بینی می شود.

برخی معلمان چندان به این رتبه بندی خوشبین نیستند و نگرانند که در رتبه بندی باز هم حقوق آنها رعایت نشود.

من در برخی جاها هم شنیدم که معلمان اعتراض داشتند و عنوان می کنند اگر قرار است حقوقی اضافه شود خوب این کارها برای چیست؟ اما این فضای بدبینی باید از بین برود و ما اگر شفاف سازی کنیم این بدبینی ها از بین می رود. معلمان باید ببیند اگر همکارشان رتبه ۳ دارد واقعا این شرایط را داشته است اصلا ما با این طرح می خواهیم اعمال سلیقه های شخصی را کم کنیم یعنی کسی که رتبه ۳ را با ۲۰ سال سابقه شغلی بدست آورده دیگر پارتی بازی نیست و کاملا مشخص است. برای همین ما شاخص های عینی و عملیاتی را برای طرح درنظر گرفتیم.

بنابراین با تغییرات مدیریتی این شاخصه ها تغییر نمی کند؟

نه، الان دستگاه های دیگری هم هستند که از این طرح رتبه بندی استفاده می کنند و ما از تجربه آنها استفاد ه می کنیم تا اعمال سلیقه را به صفر برسانیم.

آقای بطحایی، بدون اجرای این قانون، الان حداقل و حداکثر دریافتی معلمان چقدر است؟

میانگین حقوق دریافتی معلمان ممکن است از سایر کارکنان دولت کمتر نباشد اما چیزی که در آموزش و پرورش همیشه معلمان ما را ناراحت کرده این است که در دستگاههای دیگر مزایای جانبی داریم و آنها ندارند. البته این مزایا در حکم نمی آید و ممکن است که عدد حکمی که من دارم با حکم یک کارمند دیگر یکسان باشد اما یکسری مزایایی را شما می گیرید که معلم ندارد مثل حق ایاب و ذهاب، ناهار، حق مسکن و بدی آب و هوا و کمکهای رفاهی.

اما برخی کارمندان دولت هم اعتراض دارند که نسبت به ساعت کاری، تعطیلات عید، تابستان و سایر تعطیلاتی که معلمان دارند، حقوق کمی دریافت نمی کنند و نباید اعتراض کنند.

دوستانی که این انتقاد را دارند به این جنبه توجه ندارند که معلم فقط سرکلاس کار ندارد و بیرون از کلاس هم باید طرح درس تهیه کند، مطالعه داشته باشد که زمان می برد.

اما چند درصد معلمان ما واقعا این کار را در زمان خارج از ساعت کاری انجام می دهند؟

این اشکال وارد است اما مانند تخم و تخم مرغ است، یعنی چون مهارت و انگیزه ندارند این مشکل پیش می آید و ذوقی برای این کار ندارد، هرچند که درصد کمی از معلمان این گونه هستند چون در شرایط فعلی اگر معلم روز قبل طرح درس را آماده نکرده باشد امکان تدریس ندارد. خودتان می دانید که دانش آموزان امروز چقدر با گذشته فرق کردند و یکی از چالشهای جدی در مدارس انضباط کلاسی است همان چیزی که به آن کلاس داری می گوییم. کلاس داری یک مقوله بسیار بسیار مهم است که معلم باید بلد باشد و اگر معلمی آن را نداند سرکلاس نمی تواند کار کند. اگر یک کارمند به هردلیلی در محل کار حوصله نداشته باشد مشکل زیادی پیدا نمی کند اما کلاس درس این گونه نیست و معلمان باید همیشه آماده باشند چون اگر معلم ۵ دقیقه ذهن معلم کلاس را رها کند، سقف کلاس پایین می آید. کسانی هم که این اعتراضها را دارند به این موضوع توجه ندارند که مگر فقط باید به ارتشیها در زمان جنگ حقوق داد؟یک نظامی در زمان غیر نظامی خودش را به روز نگه می دارد تا در جنگ از توانش استفاده کند. یک معلم هم باید خودش را آماده کند تا بتواند پاسخ دانش آموز را بدهد. ما به لطف خدا به سمتی می رویم که در معلمان این شرایط را به وجود آوریم.الان خود معلمان به ما می گویند حداقلی که ما بتوانیم زندگی روزمره داشته باشیم و دغدغه معیشتی نباشد را بدهید ما تابستان هم در مدرسه آموزش ضمن خدمت می بینیم و طرح درس می نویسیم.
بنابراین ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم آنگونه که شان یک معلم است نظام پرداختها را سامان کنیم اما در مقابل به او بگوییم تمام وقت باشد.معلم از خدا می خواهد که در مدرسه جایی باشد تا با اولیا دانش آموزان صحبت کند و با آنها در تعامل باشند.

تکلیف بازنشسته ها و کسانی که تا شهریور بازنشسته می شوند در طرح رتبه بندی چه می شود؟

الان طرح در حال بررسی است تا احکام درمهرماه ابلاغ شود اما طرح رتبه بندی برای شاغلان طراحی شده است و برای بازنشستگان فعلا برنامه ای نداریم . البته باید از تجربیات آنها در آموزش و پرورش استفاده کنیم و می توانیم کانون فکر یا اتاق فکرهایی داشته باشیم و از بازنشستگان بخواهیم که در سیستم نظارت راهبری با ما باشند. یعنی بازنشستگانی که توانایی و مهارت آموزشی دارند به عنوان راهنمای آموزشی ما هفته ای چند ساعت از مامور شوند و به مدارس رسیدگی کنند.اما در حال حاضر در طرح رتبه بندی مخاطبان اصلی شاغلان هستند.

برخی نمایندگان مجلس هم این طرح را همان قانون خدمات کشوری می دانند که هیچ ارتباطی با طرح رتبه بندی در سند تحول ندارد.

قبلا در طرح رتبه بندی پیشنهاد هایی شده بود که ما الان در شاخصه ها از آن استفاده می کنیم و باید توجه داشته باشد که اینکه در طرح رتبه بندی از چه ظرفیتی استفاده می کنید مهم نیست و اگر الان ماده ۵۰ برنامه پنجم مبنای طرح رتبه بندی قرار گرفته اشکال ندارد و فرقی ندارد که از ظرفیت موجود استفاده کنیم یا در مجلس تصویب شود.ممکن است در سال بعد که طرح وسعت پیدا می کند نیاز به مصوبه مجلس باشد اما در مرحله اول با بررسی فراوانی که انجام دادیم متوجه شدیم در مرحله اول از ظرفیتهای قانونی موجود استفاده کنیم.برای ما مهم این بود که در کوتاه ترین زمان موجود این طرح ابلاغ و اجرا شود . ما مرحله اول را شروع کردیم که طرح مفصلی است اما همه طرح نیست و برای ادامه آن ممکن است در برنامه ششم یا مجلس نیاز به مصوباتی داشته باشیم که حتما اقدام می کنیم.

همکاران من در آموزش و پرورش باید در سال ۹۴ به این طرح به عنوان آغاز شروع نگاه کنند ما یک کار ارزشمندی را شروع می کنیم و انشاالله با کسب نظر از فرهنگیان طرح کاملتر می شود.

این طرح به نظر شما چقدر می تواند در یک معلمی که مثلا ۲۵ سال سابقه کار با سن و سال بالایی دارد ایجاد انگیزه کند؟

مفروض سوال شما این است که معلم باید تحقیق و پژوهش برای رتبه بندی داشته باشد، اما ما این توقع را ازمعلم نداریم بلکه با همین شاخص هایی که دارد قضاوت می شود. معلم باید طرح درس روش تدریس ، روشهای کمک آموزشی، ارزیابی از دانش آموزان و ارتباط با اولیا و دانش آموزان رابداند و این ملاک ارزیابی ما خواهد بود. بنابراین شاخصه مهم در در این طرح عملکرد وظیفه ای معلم است برای همین ما این طرح را دادیم چون در طرح رتبه بندی قبلی شاخصه هایی بود که اصلا امکان اجرایی شدن ندارد. معلم نباید فراتر از وظیفه عمل کند و اگر با کیفیت خوبی وظایفش را انجام دهد رتبه بالاتری می گیرد.

با ابلاغ طرح ساماندهی امکان دارد که برخی نیروهای مازاد حذف شوند تا مشکل بودجه حل شود؟

از سال گذشته ما سازماندهی نیروی انسانی را شروع کردیم اما در برخی جاها کمبود نیرو و برخی جاها هم مازاد نیرو داریم.مرتبا به ما فشار می آورند که با جابه جایی هایی هم موافق شود چون مثلا یک کارمند دولت به تهران منتقل شده و همسر او هم به تبعیت او منتقل شود، درحالیکه ما در تهران خیلی نیروی مازاد داریم. در تهران ۸۰ درصد نیروی انسانی ما خانم هستند درحالیکه ۵۰ درصد دانش آموزان ما پسر هستند.ما سال قبل ۳۰ هزار دانش آموز بازنشسته را از آموزش و پرورش خارج کردیم و نیروی جدید نگرفتیم یعنی به تدریج با خروج نیرو، سازماندهی می کنیم اما کار بسیار سختی است و فشار فراوانی به ما می شود.

این طرح چقدر زمان برای تکمیل شدن دارد؟

من به این طرح امیدوارم هستم الان قدم اول را برداشتیم و ۱۰ درصد کار انجام شده است. منتقدان الان نباید مخالفت کنند؛ البته  ممکن است ۱۰ درصد را کم بدانند باید بدانند که با امکانت دولت ما طرح را اجرا می کنیم. ۱۰۰ درصد احرای کار زمانی است که بتوانیم به نیروی انسانی ۷۰ درصد یک عضو هیات علمی دانشگاه پرداخت بدهیم. الان حدود ۳ هزار نفرمدرک دکتری در آموزش و پرورش دارند که نباید با اساتید دانشگاه متفاوت باشند چون آنها با نوجوان کار می کنند. نیروی انسانی به ویژه معلم محور اصلی در نظام آمورش و پرورش است که همه چیز متناسب با آنها برنامه ریزی می شود. بنابراین اگر معلم حرفه ای و با انگیزه داشته باشیم خواسته های ما حتی در کلاس کپری هم خوب اجرا می شود.

مطالب مشابه

ارسال نظر


*

code

X بستن تبلیغات